Nakúpte aspoň za 50 € a doručenie máte zadarmo

Prečo je viscerálny tuk zlý a ako sa meria?

Telesný tuk je pre naše fungovanie nevyhnutný, no nie na každý tuk sa pozeráme rovnako. Viscerálny tuk je typ telesného tuku, ktorý sa ukladá v brušnej dutine. Nachádza sa v blízkosti niekoľkých životne dôležitých orgánov, vrátane pečene, žalúdka, či čriev. Môže sa tiež hromadiť pri tepnách.

Čo je to viscerálny tuk?

Viscerálny tuk sa tiež označuje ako „aktívny tuk“. Nie je to preto, že by sa vyskytoval u aktívnych ľudí. Je to preto, že môže aktívne zvyšovať riziko vážnych zdravotných problémov.

Je to tuk obklopujúci vnútorné orgány. Priveľa viscerálneho tuku býva späté s vyšším obsahom tuku v krvnom riečišti, ktorý môže viesť k bežným ochoreniam typu hyperlipidémie a cukrovky.

Ak aj vy máte tuk v oblasti brucha, nemusí to hneď znamenať, že ide o viscerálny tuk. Brušným tukom môže byť aj podkožný tuk, ktorý sa ukladá tesne pod kožu. Podkožný tuk je druh tuku, ktorý sa nachádza aj v rukách a nohách a je lepšie viditeľný. Viscerálny tuk je však vo vnútri brušnej dutiny a nie je ľahko viditeľný.

Diagnostika viscerálneho tuku

Jediný spôsob, ako jednoznačne diagnostikovať viscerálny tuk, je vyšetrenie pomocou CT skenov alebo magnetickej rezonancie. Ide však o drahé a časovo náročné postupy.

Namiesto toho lekári zvyčajne používajú všeobecné pokyny na posúdenie viscerálneho tuku a zdravotných rizík, ktoré predstavuje pre telo. Povedzme si o niektorých z nich.

Percentuálny odhad či meranie pásu

Podľa výskumov, asi 10 percent všetkého telesného tuku tvorí viscerálny tuk. Ak si vypočítate svoj celkový telesný tuk a z tejto hodnoty potom vezmete 10 percent, takýmto spôsobom jednoducho odhadnete množstvo svojho viscerálneho tuku.

Ďalší jednoduchý spôsob, ako zistiť, či vám hrozia súvisiace zdravotné problémy, je zmerať si pás. Ak ste žena a váš pás meria viac ako 89 cm, môžu vám hroziť zdravotné problémy spojené s viscerálnym tukom. Mužom hrozia zdravotné problémy, keď ich pás meria viac ako 102 cm.

Metóda WHR

Ako sme si už povedali, percentuálny podiel viscerálneho tuku bohužiaľ nemožno merať doma. Doma si však viete jednoducho zistiť hodnotu pomeru medzi pásom a bokmi (tzv. Waist-to-hip ratio WHR). Postup je nasledovný:

  1. Postavte sa rovno.
  2. Identifikujte a zmerajte najužšiu časť pásu. Obvykle je to priamo nad pupkom. Toto meranie bude obvod vášho pása.
  3. Identifikujte a zmerajte najširšiu časť bokov. Toto meranie bude obvod vašich bokov.
  4. Vydeľte obvod pása obvodom bokov. Výsledok  je váš WHR.

Podľa správy Svetovej zdravotníckej organizácie WHO z roku 2008, WHR nad 0,85 u žien a nad 0,90 u mužov naznačuje obezitu brucha. Tiež zvyšuje riziko metabolických problémov, ku ktorým sa radí aj cukrovka.

Pomer výšky k pásu (WHtR)

Ďalšou metódou je tzv. WHtR – pomer výšky k pásu. Táto je obzvlášť užitočná pre ľudí s diabetom 1. typu. Vedci totiž zistili, že vysoká hodnota WHtR je jedným z najlepších indikátorov, že osoba s diabetom 1. typu má tiež vysoké percento viscerálneho tuku.

WHtR je tiež považovaná za spoľahlivejšiu metriku ako WHR, index telesnej hmotnosti (BMI) a index tvaru tela (ABSI). Ak si chcete vypočítať hodnotu WHtR doma, vydeľte obvod pásu svojou výškou. Ideálna hodnota WHtR zvyčajne nie je vyššia ako 0,50.

Nebezpečenstvo viscerálneho tuku

Tukové bunky robia viac, než len ukladajú prebytočnú energiu. Produkujú tiež hormóny a zápalové látky. Viscerálne tukové bunky sú obzvlášť aktívne a produkujú ešte viac zápalových markerov, ako sú napríklad IL-6, IL-1β, PAI-1 and TNF-α. V priebehu času môžu tieto citokíny podporovať dlhotrvajúci zápal a zvyšovať riziko chronických ochorení.

Viscerálny tuk môže viesť k viacerým zdravotným problémom. Viaceré štúdie naznačujú, že viscerálny tuk prispieva k inzulínovej rezistencii. Je to kvôli tomu, že viscerálny tuk vylučuje proteín 4, ktorý viaže retinol (RBP4), a je zodpovedný za inzulínovú rezistenciu.Viscerálny tuk môže taktiež rýchlo zvyšovať krvný tlak.

Prebytočný viscerálny tuk zvyšuje riziko vzniku niekoľkých vážnych a život ohrozujúcich zdravotných stavov ako sú napríklad:

  • infarkt a srdcovo cievne choroby
  • cukrovka 2. typu
  • mŕtvica
  • rakovina prsníka
  • kolorektálny karcinóm
  • Alzheimerova choroba

Ako príklad si vezmime ischemickú chorobu srdca. Dlhodobý zápal môže spôsobiť tvorbu plaku vo vnútri tepien, ktorý je rizikovým faktorom srdcových chorôb. Plak je kombináciou cholesterolu a ďalších látok. Časom sa zväčšuje a nakoniec môže prasknúť. Keď sa tak stane, krv v tepnách sa zrazí a buď čiastočne alebo úplne zablokuje prietok krvi. Srdce nedostáva kyslík a nastáva srdcový infarkt.

„Teória portálov“ poskytuje ďalšie vysvetlenie, prečo je viscerálny tuk škodlivý. Podľa nej viscerálny tuk uvoľňuje zápalové markery a voľné mastné kyseliny, ktoré cestujú portálnou žilou do pečene. Portálna žila prenáša krv z čriev, pankreasu a sleziny do pečene. To môže viesť k hromadeniu tuku v pečeni a potenciálne k inzulínovej rezistencii pečene a k cukrovke 2. typu. 

Ako sa zbaviť viscerálneho tuku

Viscerálny tuk sa dokáže výborne upraviť cvičením, diétou a  ďalšími zmenami životného štýlu, ktoré pomáhajú udržiavať miernu hmotnosť.

Pokiaľ je to možné, cvičte aspoň 30 minút každý deň. Nezabudnite do rutiny zahrnúť aj kardio cvičenia (napríklad kruhový tréning, bicyklovanie, beh) a silový tréning.

Rovnako dôležité je dodržiavať zdravú a vyváženú stravu. Vylúčte z nej spracované potraviny s vysokým obsahom cukru a zahrňte viac bielkovín, zeleniny a komplexných sacharidov, ako sú sladké zemiaky, fazuľa a šošovica. Nízkosacharidová diéta, ako napríklad ketodiéta, vám tiež môže napomôcť k zníženiu viscerálneho tuku.

Stresový hormón kortizol vylučujúci sa z nadobličiek tiež zvyšuje množstvo viscerálneho tuku v tele. Zmena životného štýlu a zníženie stresu v živote pomôže viscerálny tuk znížiť. Cvičte meditáciu, hlboké dýchanie a ďalšie metódy zvládania stresu.

Vhodné výživové doplnky môžu taktiež veľmi pozitívne vplývať na redukciu viscerálneho tuku. Na slovenskom trhu nájdete prípravky s obsahom prírodného alkaloidu berberín. Jedným z jeho mechanizmov účinku je práve spomaľovanie rastu viscerálny adipocytov, teda tukových buniek v brušnej dutine, ktoré spôsobujú škodlivé hormóny a zápalové markery vedúce k inzulínovej rezistencii a metabolickému syndrómu. Berberín znižuje hmotnosť a obvod pásu, a teda množstvo viscerálneho tuku.

Viscerálny tuk nie je viditeľný. Tým pádom nie vždy o ňom vieme. Vďaka tomu však môže byť nebezpečnejší. Udržiavanie zdravého a aktívneho životného štýlu s nízkym stresom môže zabrániť jeho nadmernému hromadeniu v brušnej dutine a k predídeniu mnohým možným zdravotným komplikáciám.

Zavrieť
Zavrieť
Zavrieť